Nie ma obecnie planów podniesienia prędkości maksymalnej na Centralnej Magistrali Kolejowej powyżej 250 km/h – stwierdza jednoznacznie zarządca infrastruktury. Minister infrastruktury Dariusz Klimczak mówił o takiej możliwości pod koniec stycznia.
Przypomnijmy: 23 stycznia minister infrastruktury Dariusz Klimczak
zapowiedział w porannym programie TVP Info, że po 2027 r. na Centralnej Magistrali Kolejowej prędkość maksymalna pociągów wzrośnie powyżej 250 km/h. Jak wówczas wskazywaliśmy, zarządca infrastruktury nie ujawniał nigdy wcześniej takich planów: to właśnie 250 km/h miało być na CMK wartością docelową. Omawiana przez nas wypowiedź była więc zapewne przejęzyczeniem (być może chodziło o prędkość powyżej 200 km/h).
Nasze przypuszczenia potwierdziła otrzymana właśnie odpowiedź na pytania, które wysłaliśmy do PKP PLK. – Obecnie PLK koncentruje się na podniesieniu prędkości na Centralnej Magistrali Kolejowej do 250 km/h. W tym celu realizujemy projekt pod nazwą „Dostosowanie CMK do prędkości 250 km/h”. Osiągnięcie tego celu będzie możliwe po wykonaniu wszystkich niezbędnych prac, uruchomieniu systemu ERTMS/GSM-R, systemu ERTMS/ETCS poziomu 2 oraz przeprowadzeniu procesu certyfikacji i uzyskaniu zezwolenia na dopuszczenie do eksploatacji całej linii CMK – przypomina Rafał Wilgusiak z zespołu prasowego spółki.
Nasz rozmówca wydaje się pozostawiać niewielką furtkę dla zwiększenia prędkości maksymalnej. Stopień ogólności wypowiedzi wskazuje wszakże na to, że nie ma w tym zakresie żadnych konkretnych planów. – Ewentualne zwiększenie tej prędkości w przyszłości zależne będzie od dalszych inwestycji w infrastrukturę i systemy sterowania ruchem – odpisuje przedstawiciel PKP PLK.
Obecnie, z powodu modernizacji CMK (wymiana urządzeń systemu ETCS 1 na ETCS 2), prędkość maksymalną pociągów
przejściowo obniżono z 200 do 160 km/h. Uruchomienie ETCS poziomu drugiego nie będzie jednak możliwe bez działającego systemu GSM-R. Kontrakt na jego wykonanie jest tymczasem opóźniony od wielu lat, a inwestor i wykonawca wysuwają wobec siebie nawzajem roszczenia przekraczające początkową wartość umowy. PKP PLK oraz Ministerstwo Infrastruktury
negocjują z wykonawcą (konsorcjum z Nokią na czele) systemu wznowienie prac.